måndag 30 januari 2017

Strategier och hur man håller koll på sina trades för att minska förlusterna.

Som ni kanske förstår så är det inte vinsterna vid aktieaffärer som kommer göra dig framgångsrik, utan det är hur små förlusterna(eller stora) blir. Jag använder mig av ett excel dokument för att ha koll på mina trades. Under denna månad har jag gjort 50 trades av dessa är 21 vinstaffärer och 29 är då förlustaffärer. Tänkte ta upp några begrepp som jag använder mig av och ni får ursäkta mig när jag använder engelska ord, känns lättare att använda och vet faktiskt inte vad det korrekta orden på svenska är.

Vi börjar med win rate: win rate räknas ut genom att ta vinstaffärerna delat med alla trades(21/50)så i mitt fall har jag en win rate på 0,42 eller 42%. Något som jag skulle vilja ligga på minst 60% och som jag jobbar med kontinuerligt för att höja.

Loss rate: är då självklart förlustaffärerna som i mitt fall är 29/50, vilket ger 0,58 eller 58%.

Average win: är den faktor som räknar ut hur mycket du tjänar i genomsnitt på varje trade. Man tar summan av alla vinnande trades och delar med antal vinnande trades.

Average loss: är följaktligen hur mycket man förlorar i genomsnitt på varje förlustaffär. Man tar summan av alla förlustaffärer och delar med antal förlustaffärer.

Profit factor: är den som avgör om en strategie kommer vara framgångsrik i det långa loppet och kommer göra så du tjänar pengar. Profit factor räknas ut genom att ta (win rate*average win/ Loss rate*average loss). Så om man har en win rate på 0,42 och en average win på 10000 kr och en loss rate på 0,58 och en average loss på 5000 kr får man alltså fram enligt följande. 0,42*14000/0,58*5000= 5880/2900= 2,02. En profit factor på över 1,0 kommer göra att man tjänar pengar över tid, naturligtvis är det så att ju högre profit factor ju mer tjänar man. Själv har jag en profit factor på 2,07.
Det finns andra faktorer att ta hänsyn till också som t.ex. expectation. Länkar nedanför till ett bra youtube klipp som förklarar allt, dock är den på engelska. Peace!

https://www.youtube.com/watch?v=0sdzGJirSWc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar